Dag 4, Parijs

Maandag 28 mei,

Vanmorgen weer optijd opgestaan, gedouched en voor de tent in het zonnetje weer lekker ontbeten. We pakken onze spullen bij elkaar en stappen in de auto. Niels zet de navigatie aan maar dat ging niet zo goed, het stekkertje om op te laden breekt af en dus kan de tomtom elk moment uitvallen! Ojee, nou hebben we toch echt een nieuwe nodig, we rijden snel naar Val 'd Europe en parkeren daar de auto. We stappen de audiozaak binnen en lopen een half uur later naar buiten met een nieuwe navigatie.

We lopen de shoppingmall door naar het treinstation. We kopen daar uit de automaat een dagkaart voor 5 zones en hiermee kunnen we overal in en uitstappen. We nemen de RER naar het centrum van Parijs. We bestuderen onderweg de metrokaart en stappen als eerste uit bij halte 'Hotel de Ville' en stappen over op de metro nr11 naarde halte 'Rambuteau'. Hier stappen we uit en lopen naar boven. We komen uit bij het stadhuis, we lopen door naar 'Centre Pompidou' met de mooie Strawinskyfontein erachter. We lopen om het gebouw heen met de vreemde buizen aan de buitenkant en zien een enorme rij mensen staan die het museum willen bezoeken.

We halen wat te drinken e lopen terug naar de metrohalte waar wezijn uitgestapt. Hier stappen. We vervolgens op de metro nr1 die ons brengt bij de 'Arc de Triomphe'. Dit is een megagrote verkeersrotonde met op het midden een mooi bouwwerk en het graf van de onbekende soldaat. We zoekende ingang om onder de wegdoor naar het gebouw te komen, we lopen met de klok mee maar toen. Moesten we bijna klokje rond lopen, foutje! We lopen dus onder de weg door en komen bij de Triomfboog weer boven. We staan nu midden in de ster van de zeven avenues en kijken ook uit over de Champs-Elysees. Ook hier is het druk om naar boven te gaan dus we steken weer ondergronds de straat over terug naar de metro.

We stappen nu over op lijn nr6 en stappen uit bij de halte 'Bir-hakeim'. Dit is een mooi oud station en buiten zien we de subway, dus gaan even heerlijk op het terras een broodje eten. We lopen nu langs de Seine naar de Eifeltoren. Wauw! wat een gebouw.

We lopen onder de Eifeltoren door naar het park wat erachter ligt, hier lopen we een rondje en daarna weer terug richting de Eifeltoren. Het is onwijs druk met mensen, en er staat een megarij met mensen die de Eifeltoren ingaan. We denken zeker dat je een uurtje of 4 misschien wel langer in de rij moet staan, nou hier hebben we echt geen zin in. Wel jammer! We lopen weer onder de Eifeltoren door naar de voorkant en lopen naar de overkant van de Seine bij 'Palais de Chaillot'. Vanaf deze kant heb je ook een fantastisch zicht op de toren.

We maken nog wat fotos en lopen door naar de metrohalte 'Trocadero'. We nemen lijn9 voor 3 haltes en stappen daarna over op lijn1. We stappen nu uit bij het Louvre museum. We komen uit in een hele luxe winkelgalerij en ook bij de ingang van het museum. Ook hier staat een wachtrij van een half uur om naar binnen te komen, we kijken elkaar aan en we gaan gewoon lekker lopen buiten het museum. Dus we pakken de roltrap naar het bovengrondse en komen uit een een groot plein met fonteinen. We gaan even zitten en kijken heerlijk in de rondte.

We lopen vanuit hier door naar de prachtige tuinen 'Jardin des Tuileries. Hier is het ontzettend druk met mensen die heerlijk buiten genieten van het weer. Ze mensen zitten aan het water een boekje te lezen of liggen heerlijk in het gras. In de verte zien we de Egyptische obelisk al staan en we lopen daar naartoe.

Vanuit hier zijn we weer op de metro gestapt met lijn1 naar halte 'Hotel de Ville' en hier moesten we overstappen op lijn4 naar 'Cite'. We stappen vervolgens uit bij de 'Notre Dame'. We lopen een paar straten door en komen uit bij de kathedraal. Dit is ook weer een mooi gebouw. We nemen wat foto's en eigenlijk zijn we wel heel erg moe. Het is een ontzettende lange, indrukwekkende dag geweest waarin we veel hebben gezien, gelopen en hebben gereisd.

Vanuit de 'Notre Dame' pakken we daarom ook de metrolijn4 terug naar 'Les Halles'. Hier stappen we weer over op de bovengrondse trein terug naar Marne-La-Vallee. Hier hebben we de auto weer gevonden en onze nieuw gekochte navigatie aangesloten en teruggereden naar de camping. We hebben de spullen bij de tent neergezet en zijn op de camping bij het restaurant heerlijk wezen eten.

's Avonds hebben we de spullen weer ingepakt want morgen gaan we terug naar huis.